Styrketræning og vægttab – derfor skal du lave vægttræning

March 13, 2012 0

De fleste af os forbinder vægtløftning med bodybuilding og vægttab med kardiotræning som cykling og løb. Men faktisk går mange derfor glip af muligheden for at tabe sig, da styrke og vægttræningens rolle i et effektivt vægtabt og slankekur desværre er alment misforstået. Sund kost og konditionstræning er en vigtig del af en effektiv slankekur, men du vil se langt bedre resultater med vægttræning som en del af dit program. Eller du kan vælge en træningsform som bruger begge dele fx Crosstraining eller en sport som roning.

Vægtløftning er meget effektivt til vægttab

Styrketræning med især frie vægte er faktisk meget effektivt til at tabe sig, såfremt man altså går til opgaven på den rigtige måde. I denne artikel får hjælp til at lægge et træningsprogram som hjælper dig til at opnå dine mål og tabe dig.

Den første grund til at vægtløftning er en god ide for fedtforbrænding er at det booster stofskiftet på kort sig og lang sigt. I timerne efter en intens træning vil du opleve et øget stofskifte og forbrænding som faktisk kan vare i op til 36 timer efter din træning. Ligeså vigtigt så får du mere muskelmasse af styrketræning som skaber en permanent højere forbrænding – større og stærkere muskler bruger mere energi.

Konditionstræning er også godt og er især rigtig godt for hjertet, men det boost du får fra træningen varer kun i et par timer efter, hvilket betyder at det samlede kalorieforbrug bliver mindre end ved vægttræning. Hvis du samtidig træner meget kardio, løber, spinner eller hvad du ellers finder på, vil du miste muskelmasse over tid, hvilket faktisk vil sænke din forbrænding og øge dit stofskifte.

Når du træner med vægte taber du dig, men i modsætning til konditionstræning opbygger du samtidig muskler, hvilket giver en flottere krop. Mange som kun træner konditionstræning taber sig, men ender ikke med at se meget bedre ud da vægttabet både kommer fra muskler og fedt. De bliver mindre, men bliver kun lidt mere tonede og markerede. De fleste, både mænd og kvinder, vil vel egentlig hellere have det atletiske look end langdistance løberens og det hjælper styrketræning med.

Mænd får en stærkere, mere maskulin, bredere skuldre, større brystkasse, den klassiske v-form og en bedre holdning.

Kvinder er ofte bange for at blive for store eller maskuline af træning med vægte, men det er der ingen risiko for. De kvindelige bodybuildere som skræmmer har fået deres fysik ved at misbruge mandlige kønshormoner. Det som sker for piger og kvinder som styrketræner er at de får en flottere, fastere figur med rundere, sundere former uden at det på nogen måde bliver maskulint.

Drop maskinerne og træn med frie vægte

Alle moderne fitnesscentre som FitnessWorld og SATS har mange smarte maskiner som kan enhver muskelgruppe, men de er langt fra optimale og kan faktisk nemmere give skader. Maskinerne isolerer enkelte muskler og derfor bruger du mindre energi og opbygger ikke alsidig muskelmasse. Du får nemlig ikke aktiveret hjælpemusklerne til en øvelse. Derfor skal du i stedet for træne med frie vægte hvor enhver øvelse involverer flere muskelgrupper, både de primære men også de sekundære som stabiliserer kroppen under øvelsen. Baser dit træningsprogram på de tre store øvelser: squat, dødløft og bænkpress/skulderpress, så vil du hurtigt opleve at du bliver stærkere, slankere og får en flottere krop. Alt afhængig af dine svage punkter kan du senere tilføje andre øvelser.

Få en personlig træner med styr på tingene til at hjælpe dig med at lægge et program og at vise dig hvordan man udfører øvelserne korrekt. Har du ikke mulighed for at få hjælp fra en personlig træner så se Youtube videoer for at lære bevægelserne. Start ud med meget lav vægt, gerne kun vægtstangen indtil du har fået bevægelserne og formen ind på rygraden. Det er ikke farligt at løfte vægte, hverken på ryggen eller ved træk som i dødløft – det styrker faktisk ryggen – men da du har mulighed for at løfte mere end i andre øvelser er det vigtigt med korrekt udført form.

Det rigtige program til vægttab har både vægtløftning og konditionstræning

Den mest effektive slankekur får du ved et program der inkluderer både vægttræning og konditionstræning. Fx kan du løfte vægte to gange om ugen og løbe to gange om ugen eller bare løfte en gang om ugen og løbe tre gange, men sørg for at få noget styrketræning med i dit program. Til sidst, så husk at få hjælp til at få vist øvelserne så du ikke risikerer skader og overbelastning.


Lignende artikler:

Leave A Response »